Transtel auttaa hallitsemaan ja jalostamaan informaatiota

Digitaalisen tiedon tutkijat arvioivat, että kaikesta olemassa olevasta biteissä mitattavasta informaatiosta vain vajaa prosentti tulee analysoiduksi. On myös päätelty, että kaikesta tiedosta vain 80 prosenttia on suojattua.

Vuonna 2012 maailmassa oli arviolta noin 3 tsettatavua (ZB) digitaalista informaatiota. Vuoteen 2020 mennessä tiedon määrän uskotaan kasvavan 40 tsettatavuun. Määrä on melkoinen, kun 1 ZB = 10²¹.

Luvut ovat hurjia, mutta informaation määrästä ei kannata ahdistua, sanoo brittiläisen Transtel Communications Ltd:n toimitusjohtaja John Evans. Transtel Communications kehittää järjestelmiä tiedon monikanavajulkaisuun, seurantaan, analyysiin ja uutistoiminnan hallintaan. Transtel ja Apex solmivat viime vuonna tuote-edustussopimuksen, joka koskee Transtelin media-alan ohjelmistotuotteita.

”Mitä enemmän tietoa yritykset itse jakavat ja julkaisevat, sitä paremmin ne myös oppivat seuraamaan, analysoimaan ja hyödyntämään sitä. Nykymaailmassa ei riitä, että yritys elää ja operoi julkaisujärjestelmän ja tiedonkeruujärjestelmän kehässä. Kun tieto pistetään maailmalle, sitä on ohjattava ja jalostettava.”

Evansin mukaan jokainen iso yritys, joka tarvitsee joko kuluttajien tai päättäjien tai minkä tahansa kohderyhmän huomiota, joutuu ”myymään” uutisia itsestään aktiivisesti. Tiedon laadulla ja paikalla kilpaillaan.

”Suuret uutistoimistot kuten Reuters, samoin kuin suosituimmat hakukoneet, ovat edelleen korkealla ruokaketjussa. Tieto voi tulla lukijalleen Twitterin tai Facebookin kautta, mutta sen alkuperäinen julkaisupaikka ja julkaisija ratkaisevat tiedon tärkeyden.”

Evans sanoo, että digitaalisen tiedon volyymia vääristää se, että se elää monissa eri kanavissa ja mukautuu jokaisen kanavan malliseksi. Suorasta tv-lähetyksestä otettu videoklippi ladataan YouTubeen, josta sitä jaetaan eteenpäin sosiaalisen median kanavissa. Samalla mukaan tarttuu väistämässä jokaisen materiaalia käsittelevän ”kädenjälki”. Suomessakin on viime aikoina nähty ”tuunattuja” tv-haastatteluita, joissa poliitikkojen puheen päälle on enemmän tai vähemmän onnistuneesti dubattu tuulesta temmattu ääniraita.

”Vaikuttaa siltä, että yrityksillä on kova halu seurata, miten jokin tietty PR-asia on vastaanotettu. Toisaalta yritys voi saada esille saman asian paljon tehokkaammin silloin, kun sillä on ymmärrys siitä, miten hakukoneet ja mobiiliapplikaatiot käyttävät metatietoa (tietoa, joka kuvailee sisältöä). Metatieto ei näy osana sisältöä vaan se on liitettynä sisällön päälle ja siten näkyvissä erilaisille hakujärjestelmille. Todella fiksut yritykset hallitsevat myös metatiedon hyödyntämisen.”

On toimialoja, joille tieto ja reaaliaikaiset uutisvirrat ovat erityisen tärkeitä. Niiden päätöksenteon nopeus riippuu siitä, miten tehokkaasti ne käsittelevät tietoa. Esimerkiksi säätiedot ovat mittaamattoman tärkeitä lentoliikennealalle, rahoitusinstrumentteja käsittelevät firmat tarvitsevat jatkuvasti päivittyvää dataa mm. raaka-ainemarkkinoiden hinnankehityksistä.

Transtelin lippulaivatuote NewsManager toimii joustavana työkaluna kaikissa tiedonvälitystilanteissa. Ohjelmisto on suunniteltu erityisesti uutistoimitusten editointitarpeisiin, mutta se on ratkaisu myös tilanteissa, joissa tiedon tehokas kohdentaminen, editointi ja jakaminen loppukäyttäjien tarpeisiin on kriittinen tekijä.